onsdag den 14. maj 2014

Iste på grönt te med jordgubb


Som ni alla vet så försvinner lite utav det sunda när man gör iste med hänsyn till att man tar i socker, men det är nödvändigt för annars blir det inte gott. Och med ca 1 dl socker på 1½ liter vatten tycker jag inte det gör något. Här jag jag gjort iste på grönt te med smak av jordgubb som jag hittade på lösvikt i tehandeln. Detta är enormt gott och förfriskande till varma dagar ute i solen, och detta ger inte en besk eftersmak.


Ingredienser:

1 ½ liter vatten (15 dl), kokande
5 tsk grönt te med jordgubb, på lösvikt
0,75 dl socker
0,25 dl citronsaft (från pressad citron)

Arbetsbeskrivning:

1. Mät upp teet och lägg i en skål. 



2. Häll på 1 ½ liter kokande vatten. Låt stå och dra 4 min. Rör snabbt runt en gång innan bladen silas av.


3. Ta fram en ny bunke och sila av tebladen.


4. Ta nu i sockret och citronsaften. Blanda runt så att det löses upp ordentligt.


5. Häll upp i en stor kanna, ställ in i kylskåpet intill det har svalnat till.

6. Vid servering, häll upp i fina glas och lägg i några isbitar, häll på teet och toppa med några mynta blad och nu redo för att avnjutas.






Ingen kommentarer:

Send en kommentar