tirsdag den 6. maj 2014

Vit chokladkaka med blåbär och hallon


Jag hittade detta receptet på Allt om Mat's hemsida.
 Länk: (http://alltommat.se/recept/vit-chokladkaka-med-blabar-och-citron/)
Jag gjorde dock om det lite och tog i hallon för att få en ännu friskare smak och en mer sommar känsla på kakan. På hemsidan står det att den skall gräddas i 25 minuter, det är helt åt fanders i helvetes fel, den var rinnig och kletig som bara den. Min kaka körde jag i ca 45 minuter. 

Antal: 8-10 bitar
Ugn: 200°C
Tid i ugn: ca 40-45 min

Ingredienser:

100 g smör, smält
2 dl socker
2 ägg
2 ½ dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
250 g blåbär
125 g hallon
100 g + 50 g vit choklad
rivet skal av ½ citron
1 msk citronsaft

Arbetsbeskrivning:

1. Sätt ugnen på 200 grader. Smält smöret i en kastrull. Ta av från värmen. Grovhacka ned 100 g vit choklad i bitar och smält den under omrörning i smöret.

2. Blanda i socker, vaniljsocker och äggen ett i taget. Använd gärna ballongvisp. Tillsätt citronskal och citronsaft samt sikta i mjölet. Rör snabbt ihop till en smet.

3. Häll smeten i en smord form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Hacka 50 g choklad. Skölj bären och låt rinna av ordentligt. Strö över hallonen och blåbären på kakan och till sist den rivna vita chokladen.

4. Grädda mitt i ugnen ca 40-45 min. Pudra över lite florsocker innan servering. Servera med vanlig vaniljglass om så önskas.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar